Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-11, 22:11   #50
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Men även butikerna kommer slås hårt av räntehöjningar och eventuellt tvingas stänga/flytta. Jag tror ett sånt scenario skulle resultera i antingen att hela innerstan blir ett enda stort rikemansområde eller en spökstad. Och det kan ju liksom inte "få" hända.


Jo absolut, men jag är lite av en katastrof-inriktad optimist.
Jag tycker det bara en sprucken bubbla är väldigt osannolikt. Pyspunka kan jag absolut köpa.

Jag personligen känner mig ganska trygg med att jag har lagt undan pengar på banken, har valt ett boende med låga boendekostnader, har inget amorteringskrav (just nu) och har väldigt mycket ködagar i två stora hyresrättsköer om jag skulle behöva sälja bostadsrätten.

Men tycker ändå det känns som jag tidigare skrev att det känns som att "staten" eller dylikt skulle få täcka upp för detta. Det kan liksom inte "tillåtas" hända.
Så staten ska gå in och betala alla överbelånade puckon när det skiter sig? Synd för de som drabbas, men ja, det är inte osannolikt eller ovanligt att butiker och företag går i konkurs i dåliga tider. Det är en del av risken. Att Stockholms innerstad skulle bli en spökstad är däremot högst osannolikt då det finns många med tillräckligt mycket pengar för att ha råd att bo kvar och tillräckligt många som har pengar att göra bra klipp med när marknaden kraschar. Både vad gäller butiker som gått i konkurs och bostäder.
Som Yes skrev ovan, bara för att det går åt helvete betyder inte det att det inte händer.

Att sitta på några millar på banken är en väldigt fin sits i nuläget, sannolikt kommer man kunna köpa två-tre mindre och attraktiva innerstadslägenheter för bara någon miljon styck.

Senast redigerad av Per Vers den 2017-06-11 klockan 22:12.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat