Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-10, 09:06   #68
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Hur funkar det i praktiken om man vill öppna eget, måste man köra som anställd först, eller kan man bara ringa landstinget och säga "tjena, nu är jag ansluten" eller måste man ha xx års erfarenhet?
För att ta del av statliga medel måste du ha en sk ersättningsetablering:
http://www.regeringen.se/sb/d/11168
I praktiken är detta oerhört svårt att få nuförtiden då de flesta landsting har ersättningsetableringsstopp. I praktiken fungerar det så att man inom ramen för ersättningsetableringen har en viss summa/år, ex 1,3 miljoner, som man får som statlig ersättning för de patienter man tar sig an. Patienten betalar 80-100 kr och beroende på patent/besökstyp så tillskjuts ytterligare ett par hundralappar från ersättningssumman. När man nått "taket" för ett år så utgår ingen mer ersättning. De 80-100 kr patienten betalar är de pengar som kommer in. Systemet är långt ifrån helt superbra.

I och med det "Fria vårdvalet" kan man dock som sjukgymnast få jobb hos en privat vårdenhet, som istället för som enskilld vårdgivare söker tillstånd som en hel enhet:
http://www.dn.se/nyheter/politik/fri...-i-hela-landet
Då ingår man som specialkompetens inom just den vårdenheten. Inkommande kapital är helt styrt av mängden patienter som registrerar sig hos den aktuella vårdenheten. Kapitalet per patient som kommer in är också viktat mot vårdtyngd. Dvs patienter med större behov av vård genererar också mycket pengar. De kostar ju dock mycket resurser också då de söker mycket vård.

Man kan ju också helt fritt öppna en egen klinik, utanför de två ovanstående exemplena. Då på samma villkor som andra terapeuter som inte lyder under socialstyrelsens reglemente om kontrollerad vård.

Beträffande yrket i sig så är det ju som flera tidigare föklarat enormt varierande. Sport/idrottsskador är en försvinnande liten del av jobbet, om man jobbar inom den primära vården. Ännu mindre om man jobbar inom slutenvården, dvs sjukhus.

Lönen den är dom den är, generellt alldeles för låg i förhållande till ansvarsmängd.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2011-08-10 klockan 09:13.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat