Ämne: Mer kött
Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-27, 10:46   #14
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Hmmm, ibland krockar det.
Idag kom en PT (inte min) när jag låg och körde bänk och han kom typ springande fram för att hjälpa mig med mina sista reps. (trodde han). Jag hade kört mina 11 resp men när han kom ville han att jag skulle köra 4 till. Bröstet och armarna orkade kanske 1 till men han lovade att hjälpa mig.

Jag har läst på en del här men inte allt. Av det har jag läst har jag förstått att det inte är helt bra att köra till failure, utan det ultimata verkar vara att stanna när man har 1-2 reps kvar. Då blir återhämtningstiden kortare och jag kan smälla på samma muskelgrupp oftare/vecka (förutsatt att vilan och maten är ok).

När jag pratade med honom efter setet så nämnde jag för honom att jag inte vill köra till failure.
- Varför inte?
- Jo, för då kan jag inte köra samma grupp 2 ggr/vecka, sa jag. Jag hinner inte vila färdigt den muskelgruppen. Kör jag till failure varje set kommer jag inte att orka mer än 1 gång/vecka. Dels kommer jag inte att växa lika bra och dels belastas det centrala nervsystemet hårt, helt i onödan.
- Ok, men äter du rätt?
- Ja.
- Vilar du ok?
- Ja
Han ville att jag skulle bryta ner muskeln totalt och köra helt slut på den. Jag hävdade att det var bättre att köra lite lugnare men 2ggr/vecka. Sedan blev han tyst och vi avslutade diskussionen. Efter ett litet tag gick han därifrån utan att säga något (verkar annars trevlig då jag har pratat med honom tidigare ett par gånger).

Jag tror inte på totalt-spy-slut i längden och jag kommer att fortsätta att köra tills jag har ~1-2 kvar innan failure. Han får tycka vad han vill. Har jag fel, det återstår att se...
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat