Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-28, 14:14   #16
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Det verkar vara lite olika synpunkter på om det verkligen är 1 set på marklyft. I Madcows version står det t.ex 1x5 men då menas det att man stegrar upp till ett arbetsset innan. Är detta den gängse tolkningen tro?
Fan nu börjar jag verka som någon bokstavstroende SL5x5-jugend. Så är inte fallet men jag kan ju inte annat än hänvisa till var skaparen skriver och avser.
Citat:
Ursprungligen postat av SL5x5 Guide
You'll do 5 sets of 5 reps (5x5) with the same weight on every exercise after you've done your warm-up sets. There's 1 exception, Deadlifts, where you'll only do 1 set of 5.

...

Never jump straight into your work weight, warm-up first. As an example, let's say your work weight for the Squat is 135lbs. Then here's how your training would look like...
· 2×5 45lbs => 2 sets of 5 reps with the empty Olympic bar
· 3 x 90lbs => 1 set of 3 reps with the 45lbs bar + 22.5lbs/side
· 5 x 135lbs => first set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 2nd set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 3rd set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 4th set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 5th and final set of 5 reps with your work weight
Så 5x5 och 1x5 är antalet arbetsset. Sen så får man ta den uppvärmning man anser vara nödvändigt för att ge sig så bra förutsättningar som möjligt för arbetsetten. För mig brukar det på marklyft bli en tre/fyra femmor som jag stegar upp mot dagens enda arbetsset. Men min uppvärmning är helt prestigelös och bara ett sätt att förbereda mig på. Den brukar oftast baseras på dagsform och vara vikter som är relativt smidiga att lasta på stången, inga +/- 2.5 kg för att vara på rätt procentsats.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat