Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-06, 17:23   #7
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av insolation Visa inlägg
om jag då tolkar det jag strukit under rätt, samt följer rekomendationerna på hur man ska använda sig av kreatin( dvs max 3 månader, följt av 4-5 veckors vila från det innan man börjar igen) ifall man då får 0.25% per vecka och kör 4 perioder ala 3 månader st, skulle alså kunna leda till en ökning med hela 12% i jämförelse med placebo(ingenting alså) är denna analys korrekt, eller finns det helt enkelt inte nån forskning förutom ens egna slutsatser om just det som man kan backa upp det med?

annars tackar jag så mycket för informationen, och jag tror inte nån fråga jag kan komma på inte blev besvarade i denna version 2
Värdena är snittvärden på både nybörjare och tränade ihop och gäller förbättring jämfört med en placebogrupp. Med andra ord så är den absoluta ökningen större än 0,25% per vecka då en grupp som "endast" styrketränar kommer att öka en hel del dem med.

12% på i detta fallet 16 månader är ingen otroligt stor siffra. Om du tex tar en ökning på 30 kg över dessa månader så kommer du att ha ökat med 30x1,12=33,6 kg istället.

Här har du hela studien som jag har tagit siffrorna från, den finns i fulltext gratis.
Nissen SL, Sharp RL.
Effect of dietary supplements on lean mass and strength gains with resistance exercise: a meta-analysis.
J Appl Physiol. 2003 Feb;94(2):651-9.

Tyvärr så är snittiden på studierna som är med i meta-analysen ovan endast 7,5 vecka så det är svårt att ge en säker siffra på längre tid än så. Klart är ialla fall att det kreatin inte är något magiskt utan ett tillskott som kan hjälpa. Det gör inte jobbet till en dock
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat