Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-16, 09:46   #40
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
1850kcal + ett mellanmål är inte mkt mat i min bok, nej. Det är mindre än vad jag äter nu när jag aktivt går ner i vikt. Adjektiven "rejäl" och "brak" tycker jag inte stämmer med det du presenterar. Det är normalstora måltider, och du verkar undvika kaloritäta ingredienser. Dessutom skippar du frukost och mellanmål på fm. Vill du gå upp i vikt finns det väldigt många luckor du kan fylla för god effekt
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Små mängder är väl att ta i, men samtidigt är det inga bamseportioner för någon som tränar. Det handlar ju dock om att vänja magen. Jag minns mina yngre dagar som spinkig med ambitionen att bli störst. Satsade på mer än 4000 kcal per dag och spydde ofta för att sedan efter det trycka i mig mer.

Nu var det här säkert inte speciellt hälsosamt, men poängen är att du kan vänja dig att äta mer. Det gjorde jag. Du kan även välja livsmedel som har mer kalorier och ändå fortsätta äta dina grönsaker. Det gör jag.

I princip varje dag ser likadan ut för mig. Jag äter två gånger och första målet påbörjas med 700g grönsaker, en stor skål musli (150 g + 450 g mjölk), en stor portion pasta med kycklig (450g otillagat), någon macka och en kopp te på mer än 2000 kalorier. Nu är detta inte ens speciellt energirikt då jag undviker mättat fett. Annars hade jag käkat smör som fan.

Vad som är mycket och lite är ju alltid relativt, men vill du gå upp i vikt får du helt enkelt äta mer energirika saker (fett) eller vänja magen vid mer mat. Du behöver inte sluta äta nyttigt. Det finns bra alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Det där skulle vara lagom för en kvinna på runt 50 kg. Du skulle med gott samvete nästan kunna dubbla kostintaget.

Som många andra redan sagt tycker jag du ska välja mer energitäta livsmedel, bara för att du äter dig mätt på massa grönsaker så innebär det inte att du får i dig kalorier, hungerkänslor är en förvånansvärt dålig måttstock för hur mycket man bör äta.

Tycker rent spontant även att det ser ut som att du får i dig för lite protein.
Får verkligen tacka för er input. Många insikter som dyker upp i huvudet. Jag har nog liten snedvriden bild av vad som är normala mängder mat för en som tränar. Har egentligen inga problem med att äta mer, men det har nästan känts "osunt" eftersom alla i min närhet äter mindre...

Tänker en del kring det där med hunger och mättnad - är det verkligen en så dålig måttstock för hur mycket kalorier man behöver? Mättnad i sig är komplext vad jag har förstått, och många parametrar spelar in i hur "mätt" man blir av en måltid och vad som egentligen kategoriseras som mättnad.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat