Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-19, 09:59   #12
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det här är det mest knäppa svaret.

Klart att program som är funktionella och fungerar för flertalet är överförbart på alla. Det som brister är kunskap om hur kroppen reagerar och stimuleras över tid. Den tar ofta lång tid att lära sig. Men när det sitter där så fungerar träningen.

Men det som ofta begränsar utvecklingen är viljan/motivationen att orka träna konsekvent över år. Det som sätter ramarna är den överförande länken som ger möjligheter eller begränsar utrymmet är det genetiska arvet.

Men det det genetiska arvet avgör endast slutresultatet alla kan bli många gånger bättre än utgångsläget.
Fast jag har svårt att tro hur en som bänkar 100 kg för första gången i 16 års ålder och en annan i samma ålder som maxar 30 med svett och tårar kan ha samma utgångsläge och även samma slutläge? Muskelfästen som avgör hävarm och allmän slitage av övningar, leder, hur kroppen svarar på träningen och hur denne återhämtar sig tror jag varierar betydligt mer än vad du vill påpeka. Tvivlar på att det bara är slutresultat som avgörs av gener utan även från start.

Vad jag vill ha sagt är att vissa program funkar nog kanske för 7/10 av befolkningen. 10 % av dessa kommer bli understimulerade och 20 % går sönder och blir t.o.m. svagare (procenten är tagna direkt ur arslet ja, ville bara göra en poäng). Jag menar, vi har ju t.om. non responders som inte får resultat alls. Och jag vill minnas att det inte var en jättelåg siffra på dessa individer?
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat