Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-10, 17:16   #8131
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Fuark:

Du får göra en kompromiss mellan fasta och styrketräning om båda är viktiga för dig. Längre "fasta" (liberalt uttryckt som tiden efter sista måltiden) tenderar att sänka prestationen på gymmet.

Jag vet inte om konstant långa fastor är så nyttigt heller ur vissa aspekter; det är lite samma mekanismer som driver utvecklingen av anorexia skulle jag tro. D v s man mår skitbra när man inte äter (fastar) och det gör ju en del människor; de känner sig pigga, stimulerade, klartänkta osv. Men det finns en gräns. Någonstans måste du ju äta igen. Tänk om du känner likadant efter 24 h? Just saying. Gör vad du vill.

Däremot tror jag det är nyttigt att då och då gå t ex 20-24 h utan att äta, p g a alla trevliga effekter som fasta har; mest i djurstudier men även studier på människor.

Jag skrev en sammanfattning av effekter av periodisk fasta och kalorirestriktion nyligen:

http://traningochnutrition.wordpress...riodisk-fasta/

För övrigt har Wiizra en bra poäng: Fasta bygger inte muskler. Det är i så fall ett eventuellt uppreglerat anabolt gensvar som skulle göra det, men det finns inga studier över tid och i jämförelse med ett liknande upplägg där man äter etc. Dessutom måste man ju kunna prestera; sänker fastan prestationen på gymmet är det ju dåligt för muskelutveckling hur som helst.

Senast redigerad av tjing den 2013-02-10 klockan 17:23.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat