Visa ett inlägg
Gammal 2019-12-04, 19:55   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Löjligt. Bara för att man vill optimera en sak bättre än vad den genomsnittliga personen gör betyder inte per automatik att man vill gå åt det extrema hållet. Asiater bär inte munskydd för att de är galna.

Frågan är om promenad före eller efter träningspass skulle öka risken för att bli sjuk om man förutsätter samma promenadsträcka samma tid och generellt talat stöter på samma människor. Givetvis måste det finnas något att smittas av.

Frågan handlar alltså om hur immunförsvaret påverkas vilket är en indikation på hur lätt eller svårt man kan drabbas av sjukdom när smittkälla finns (aka andra människor). Vad säger rådande teorier och/eller modeller om mänsklig fysiologi och mikrobiologi om detta?
Vad är det som är löjligt? Jag säger ju att det troligen inte leder till nån som helst ökad risk att åka på nån sjukdom för att man promenerar efter träningspasset.

Varför vill du enbart jämföra promenad efter passet med promenad före passet? Varför inte också jämföra promenad efter passet med någon annan aktivitet efter passet, vilket var exakt det jag gjorde? För hur du än vänder på steken så är du ju tvungen att göra något direkt efter passet (då du har ett något nedsatt immunförsvar) och ifall dessa aktiviteter medför större risk att du blir utsatt för smitta än om du promenerar så har du inte minskat risken för sjukdom genom att promenera före passet.

Min poäng är alltså att du utsätter dig för mindre smittorisk (färre människor) vid promenad än de flesta andra aktiviteter. Betydligt större smittorisk om du håller på och tar i handtag, lysknappar, hantlar, kontanter inomhus i offentliga miljöer. Dessutom befinner du dig utomhus där eventuellt luftburna smittor eller aerosoler sprids i en betydligt större luftvolym. Om någon nyser i tunnelbanan är det rimligen större chans att övriga i vagnen får bakterier på sig via saliven än om de skulle stått lika långt ifrån honom utomhus.

Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat