Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-06, 15:55   #12
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Jag "killgissar" vad gäller hur surt det är (fast jag har räknat på det förut så jag vet att det var surt), tycker personligen inte att det är viktigt att det blir exakt samma pH dock och jag har blandat pulvret med mindre vätska för att snabbare få i mig det men då blir det ju surare, det beror ju på hur mycket vatten man har men jag vet inte om det är 10 gånger mer vätska för att få upp pH 1 eller hur det fungerar. Sökte på Ka nu som är ett sätt att mäta syrors styrkor men jag ser inget om typ mol per liter där. Konstigt mått med då det mäter olika saker och bara en av siffrorna inte räcker.

Vin var bra surt med. Portugisiskt rött portvin 3.54-3.99, Guava frukt 3.2-4.1.

https://www.jenabioscience.com/images/PDF/CSS-197.pdf
Där står att koncentrationen är 1 M vilket verkar betyda 1 mol / liter vilket i.s.f. betyder 134.09 gram äppelsyra per 1 liter lösning vilket verkar påstått ge pH 5.5 och isf skulle ju typ under 1 gram från lite EAA/BCAA pulver i säg 4 dL vatten inte ge särskilt lågt pH alls.
Men stämmer verkligen det?

https://www.engineeringtoolbox.com/acids-ph-d_401.html
http://www.lagoonsonline.com/laborat.../normality.htm
Där står pH för olika syror med olika normalitet men verkar ju lite komplicerat att omvandla emellan.
Malic 0.1 N står som 2.2, Nitric 1, Sulfurous 1.5, Lemon juice 2, Citric 2.2, Vinegar 3, Carbonic 3.8.
Om N = (M)(number of hydrogen or hydroxide ions) gäller så borde ju:
0.1 = x * 6 vilket ger x = 0.1/6 = 0.0166666 M lösning.
0.0166666*134.0874 = 2.23 gram äppelsyra per liter för att få pH 2.2.

Normalt i BCAA och EAA-tillskotten verkar vara typ 5% äppelsyra tycker jag det verkar som så säg 12 gram pulver * 0.05 = 0.6 gram äppelsyra på 4 dl = 0.6*4 = 2.4 gram per liter.
Så då borde man ju rimligtvis hamna på en pH strax under 2.2. Pepsi står på Internet som 2.53 så i det fallet skulle EAA/BCAA-drickan vara surare än Pepsin.

Det går att köpa mätstickor på apoteket att doppa i lösningen för att se på ett ungefär vad det är för pH. Men risken är att de är toksura, dricker man upp allt direkt och kanske sköljer efter så är det ju kanske lugnt men det här tugget om att sippa på det medan man tränar och gå runt och småskvätta små mängder i 1.5 timme medan man är på gymmet blir ju inte optimalt. Sett till resultatet i muskelmassa lär det ju inte spela någon större roll om man får i sig aminosyrorna vid ett-två tillfällen runt passet än gick och dränkte tänderna i syra i 1.5 timme heller så det är ju bara heltokigt. Visst kan en del produkter smaka gott men det är ju inte värt det, och många smakar ju inte ens särskilt gott så de är det ju bara tokeri med.

Sugrör är givetvis bättre än inte sugrör. Så fruktansvärt enormt efterblivet samhälle vi lever i där det gnälls på sugrör fast jag slänger dem på rätt ställe. Samtidigt strösslar andra med all möjlig skit direkt på marken inkl. i djupt gräs, skog, vattendrag, ..

BCAA-XX innehåller både äppelsyra och natriumvätekarbonat. Natriumvätekarbonaten när den hamnar i vatten bildar natriumkarbonat och kolsyra. Den har istället en pH på 8.31 verkar det som (för 1M?, d.v.s vid 84 gram / liter.), är ju inte långt från 7 och blir ju mindre med mängden i den produkten så jag antar att det inte räddar så mycket. Dock får man väl en lätt kolsyrad dryck och det är antagligen mest därför det är där, fast kanske pajar den effekten om burken har utsatts för fukt ifrån luften om den har stått öppen ett tag och så?

Strax under 2.2 i pH är ju "bara nära citronjuice" men hur ofta dricker man 4 dL citronjuice än mindre sköljer tänderna i det i en timme?
Under 5.5 är dåligt för emaljen.

Senast redigerad av Korvil den 2019-10-06 klockan 16:04.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat