Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-15, 18:26   #37
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Så jäkla hopplöst :/

Har kört följande några veckor, hyfsat maxat:

6 chins -> 12 hantelrodd
vila
6 chins -> 12 hantelrodd

Fick den dåliga idén att öka för ett par veckor sen.
Körde 7 chins första set istället.
Det var verkligen på gränsen, verkligen verkligen på gränsen!

Tänkte att kroppen kanske anpassar sig lite till nästa pass...men nä då.
Nästa pass var det om möjligt ännu värre, och blev nästan fail sista reps i både chins och rodd.

Så jag kapitulerade och insåg att jag får dra ner repsen och lägga till fler set chins istället.
Tänkte att 5-5-5-5 måste jag ju klara i chins, när jag klarat 7-6 två veckor.
Särskilt som jag skippar rodden och bara lägger till 2 set chins till (med samma vila mellan).

Men nä då, jag hade blivit ytterligare svagare idag, så det var precis jag klarade första två femmorna (plus rodden).
Sista två seten, som jag planerat köra femmor, blev två treor istället.

Så trots att jag ökade på med 2 nya set, så blev det knappt fler reps totalt ändå.

Ingen här kan såklart hjälpa med usla gener, men bara som en liten inblick hur det är att träna med skitgener, där det inte funkar att träna med progression, dvs hitta på att man ska va starkare nästa pass och lägga till 1 reps extra i alla övningar...

Jag väljer att svara på det första inlägget och frågan om ökningar i chins. Ett sätt som jag använt framgångsrikt är följande:

Välj ett totalantal delbart på 3, säg t.ex. 30 chins. Splitta totalmängden på 3 dvs. i det här fallet 10 reps per set.

Set 1: gör så många riktiga du kan + kvarvarande negativa (dvs. hoppa upp och sänk dig nedåt i långsam takt) upp till setets 10 st.

Vila ingen utsatt tid utan tills du känner dig redo at köra igen. Borde vara klar inom max 3 min tänker jag.

Set 2: upprepa set 1.

Vila tills du är redo.

Set 3: upprepa set 1.

I början kommer du antagligen klara närmare 10 hela reps i det första setet och väldigt lite hela i de kommande seten. Do not despair. Bara fortsätt med negativa tills du har fått ihop ditt totalmål (i det här fallet 30).

När du väl kommer upp i 10 st vanliga reps i set 1 så försök lägga till hela reps. Dvs. säg att du klarar 10 så testar du 1 till. Är det en riktig rep så testar du igen. Är det en fail så är settet över. Räkna samman alla reps inkl. den sista failen. Skulle du t.ex. klara 12 (inklusive den sista negativa) i första setet så drar av du av 2 i sista settet. Dvs sekvensen blir då:
12
10
8


Gör detta 2 gånger i veckan i starten av passet och gör det som sin egen övning utan superset.

Lycka till!
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat