Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-12, 17:29   #33
sirivonessen
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Eftersom du är rätt så underviktig är det nog kroppsvikten som då först och främst behöver förändras. Det är en sak att bulka, det är en annan sak att äta tillräckligt med mat för att tillgodogöra sig träningen. Jag skulle säga att ett BMI på runt 17 är för lågt för att man, särskilt som kvinna, kan ha optimala förutsättningar för att bygga muskler.

Om du är så pass smal och lätt att du inte menstruerar, t.ex, är det ett tecken på att du måste upp i vikt. Däremot ska du såklart inte börja pressa i dig ofantliga mängder mat; det kan räcka med att du ökar energimängden med ett par hundra kalorier nu i början för att se hur träningen går. Det kan handla om ett par glas mjölk extra, ett par skivor bröd, eller liknande.

Ja, typ. Eller, om man inte orkar öka vikten, göra fler set fast färre reps. Den totala volymen blir ungefär lika då. Man ökar väl med minsta möjliga, t.ex ett hantelpar eller att man lägger på totalt 2,5 kg extra på stången.

Sen håller jag med om att du kanske bör träna tre dagar i veckan för att ha bästa möjliga förutsättningar för muskeltillväxt. Däremot verkar det rätt så självklart att det är maten som behöver ökas på, eftersom du fortfarande väger så lite. Jag förstår att om man tidigare varit sjuk så känns det väldigt jobbigt att öka i vikt, men det är skillnad på att göra det väldigt långsamt och kontrollerat samtidigt som man styrketränar, och att bara "äta".
Jag tar till mig av det här. Har som sagt funderat en hel del på huruvida min något låga vikt eventuellt begränsar min styrka och muskeltillväxt. Jag har nog inte velat inse att det kan vara så.
Jag menstruerar, men det krävs väldigt lite (typ några veckors restriktivt ätande) för att mensen ska rubbas, vilket jag tolkar som att min kropp inte har mycket till marginaler. Och isåfall så är det kanske inte så konstigt om min kropp inte prioriterar att bygga muskler i första hand.
sirivonessen är inte uppkopplad   Svara med citat