Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-22, 00:27   #1829
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Tjabba farbror H!

Snyggt jobbat med viktminskningen, kör på så kommer det bli fint!

Själv var jag i din viktklass för ett antal år sedan och tävlade även jag i bänkpress (jag var väl inte riktigt så tung-kom aldrig dit, men nästan), och var tämligen högt i seniorrankingen i Sverige. Jag tryckte nog i mig ungefär tredubbla ransonen mat, motför vad medelsvensson behöver - oavsett tid på dygnet. Ett normalt nattskift på den tiden då jag var skiftarbetare kunde innebära 1250 g lasagne+1 liter mjölk, 5 smörgåsar med te och en påse blandad frukt etc.... Ett annat trevligt kvällsfika för mig kunde vara en rostad franska (alltså ett helt franskbröd) med en massa mjölk, smör, cheddarost och citronmarmelad.

Mitt eget "pers" vid en enskild sittning är 7 st. grillade karrékotletter med potatissallad och potatisgratäng, tre rågade tallrikar kycklingsallad, ett par tallrikar glass och några kalla bärs... Detta är bara en av åtskilliga matprestationer av mindre bra karaktär jag gjort i mina dagar...

Med ovanstående vill jag säga följande, se nedan:

Om du önskar minska din egen kroppsvikt är trickset är att skapa dig ett nytt rättesnöre gällande födointaget att förhålla dig efter. Jag själv vet hur lätt det är att förbise vad en normal dagsranson är...

Själv pressade jag - som du förstått av ovanstående beskrivning - i mig mat, dygnet runt, med avsikten att bli starkare. Visst blev jag det - dessvärre blev jag inte så mkt starkare att jag hade gjort om samma resa igen, så här i efterhand. Som 43-årig avdankad f.d. bänkpressare hade jag ALDRIG gått över 110 kg kroppsvikt vid min kroppslängd á 183 cm.

Om jag hade fått möjligheten att göra om mina föregående 20 år igen hade jag siktat/tänkt på nedanstående:

* Försök gärna sikta på att äta en lämplig mängd vettig mat, på vettiga tider över dygnet sett.

* OM du vid ett speciellt tillfälle vill äta någonting mindre lämpligt - som du verkligen önskar dig - ät så mycket du önskar, det kommer stoppa suget i både kropp och knopp!

* Om du ökar mängden total fysisk aktivitet kommer det ge en viss viktminskning, dock troligen inte i den omfattning du önskar om födointaget inte justeras även det.

* Ökad rörelse ger mer förbränning, dock tenderar vi (undertecknad framför allt)att överskatta mängden egen förbränning genom aktiviteterna vi utför ganska ordentligt.

God jul!

// En annan gubbe

Senast redigerad av Lillgrabben den 2018-12-22 klockan 00:29.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat