Visa ett inlägg
Gammal 2004-09-28, 15:26   #1
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
Ont i halsen i flera veckor

postar här eftersom jag sett fler med samma problem på forumet! Ni får väldigt gärna PM:a mej om vad ni tror det var/är och hur ni löste det. m.m. allt som kan vara intressant, nåväl.

Har haft ont i halsen till och från i kanske snart en månad nu (inte räknat)
ibland har det nästan varit borta och ibland har man bara suttit och väntat på att hela skiten ska braka loss. Har kännts helt eller nästan bra och har kört igång träningen igen, med kort varaktighet. tränat då och då ej regelbundet..blandat mitt livs pass med riktiga skitpass men mest haft långa viloperioder. Gick till skolsyster som hänvisade mig till vårdcentralen. Där fick jag vänta 90 minuter (GRR!) på ett halsflusstest. där de inte såg nåt speciellt. Sänkan normal, halsen likaså, fast röd och irriterad (hur nu det kan vara normalt begriper jag inte??) Sköterskan gav mig träningsförbud och bad mig återkomma om en vecka om det inte blivit bättre. (Vad fan de ska kunna göra åt det då fattar jag inte) På fredag har den veckan iaf gått.

Det är främst vid uppvaknandet smärtan ger sig tillkänna, men efter en rejäl frukost brukar det försvinna. Vilket borde peka på någon typ av allergi men familjen kör fortfarande samma tvättmedel. Kan det vara luftfuktigheten som retar halsen då, och vad fan gör man åt det?

Vill nämligen minnas att jag hade ungefär samma problem förra året. Kom att tänka på det nu då vi har konditionstest imorgon (ska inte va med!) eftersom jag inte kunde vara med förra året p.g.a. halsen. Torr i halsen är jag också konstant (var ganska torr i de i somras med) men liten försämring är iaf märkbar. Slem i halsen också vilket troligtvis beror på överintag av laktos. har korrigerat det intaget nyss och äter/dricker endast mjölk till morgongröten. Får ge det några dagar innan jag kan uttala mej, men det som talar emot att det är laktosen är väl att jag lätt pallat med större mängder, runt 1 liter uppskattningsvis förut iofs. med lite slem i halsen då också. trott att det var ofarligt.

Det som talar för ett virus är väl att jag varit ganska snuvig periodvis (lite bättre med det nu) inget missfärgat snor, bara väldigt "rinnigt"

Som om detta inte vore nog skäller morsan på att det är mitt höga intag av protein, främst drinkar som lett till detta. hon vet fan inte vad högt proteinintag är!

Oj nu har jag skrivit en hel del. Hoppas bara någon som varit med om liknande här kan ge mej tips om det finns några. Lite luddigt uttryckt jag slits mellan hopp och frörtvivlan allteftersom halsontet pendlar i styrka dagarna emellan. Känner enorm frustration och vill ibland träna trors riskerna (död). I nästa sekund är motivationen försvunen och jag orkar inte tänka på träning. Men vet ju innerst inne att man inte får träna med halsont och har ju hela livet på mig efter den här skiten att bygga! Har inga förhoppningar och ingen här är ju doktor men kanske kan vi enas om något iaf, ringa in problemet som farsan till en kompis uttryckte det.
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat