Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-03, 21:03   #9
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Onsdag & Torsdag v01/2013

Visningar: 929


Mera experiment till budget matsedeln, denna gång med bl.a. Currygryta och råkost tallrik. Currygrytan, baserar sig på morot, vitkål, lök och champinjon, som frästs en kort stund i oliv/rapsolja, därefter retts med curry, grönsaksbuljong, mjölk och mjöl.


Under onsdagen gjorde Askil även citrusmarmelad på 1 grapefrukt, 2 citroner, samt 4 lime. Han sicilerade skalen på limen först, därefter pressade han ur saften, samt tog vara på fruktköttet, resterande frukter klyftades och skars i tunna skivor. Jag använde Törsleffs röd melatin som förtjockningsmedel, det som kan vara bra att veta är att en dansk tesked är lika stor som två svenska på ett ungefär. En tesked melatin skall nämligen väga 4 gram och det gör inte en Svensk tesked.

Vidare under Onsdagen tog Askil fram ett recept på ett smörgås pålägg för ca halva priset av Keso, nämligen runt 28 kr/kg. Pålägget består av 400g plommontomat, 200g gröna linser (torrvikt), en gullök, 1krm havssalt, salvia och svartpeppar, sist av allt 1 krm natriumbensoat. Ni får ursäkta för bildkvalitén, men jag tyckte jag ville visa den trots allt.

Idag Torsdag, gjorde Askil pizzasallad med vitkål, morot, salt olja och vinäger. Till det serverade han potatis med vita bönor i viltsås, gjord på grönsaksbuljong, 3 dl mjölk, 1 1/2 msk vetemjöl, 2 enbär, 1/2 tsk timjan och 1/2 tsk Kikkoman sojasås,
Bifogade bilder
Filtyp: jpg currygryta_v01_2013.jpg (111.5 KB, 17 visningar)
Filtyp: jpg citrusmarm_v01_2013.jpg (106.1 KB, 15 visningar)
Filtyp: jpg linssalsa_v01_2013.jpg (89.0 KB, 18 visningar)
Filtyp: jpg raakost_v01_2013.jpg (112.8 KB, 20 visningar)
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se

Senast redigerad av YTS den 2013-01-03 klockan 21:09.
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat