Visa ett inlägg
Gammal 2020-10-29, 11:14   #168
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jo... men äter man ”normalt” varje dag så används inte allt protein till muskeluppbyggnad. Jag menar inte att det skulle göra det bara för att man fastar varannan dag, men kanske används mer protein till muskeluppbyggnad om man äter ”normalt” varannan dag än om man svälter sig varje dag på en lågkalori/högproteindiet? Eller kanske gör det helt enkelt ingen skillnad.

Fettintaget och kolhydratsintaget blir ju också halverat, det är ju liksom det som är tanken. Att man ska äta mindre.
Jo, jag är med på de tankarna. Men helt plötsligt är det ingen som pratar om att proteinintaget är viktigt för muskelbyggnad längre, och dessutom inte heller på kaloriunderskott (vilket det verkar bli över tid): Hur kan det vara gynnsamt för muskeluppbyggnaden att halvera proteinintaget?

Om man äter varannandagsfasta för andra orsaker (hälsoskäl, viktnedgång, kontroll av kalorier) så är det ju en sak, för maximal muskeluppbyggnad och hälsa går ju väldigt sällan hand i hand, men jag blir ibland förvånad över hur vissa trender går och blir stora utan att detta adresseras, särskilt på ett träningsforum.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat