Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-05, 07:14   #5
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av AF24Fruängen Visa inlägg
Well, det är bättre än en simpel viktindelning men enligt mig kanske fortfarande inte tillräckligt bra. Betänkt följande scenario:

En person på 175,5 cm och en person på 179,5 cm tävlar alltså i samma klass. Den kortare får enligt reglerna väga 79.5 kg medan den längre får väga 83,5 kg. Det skiljer alltså 4 kg mellan deras maxgränser samtidigt som det bara skiljer 4 cm mellan deras längder. Jag tycker spontant att det är en rätt så stor viktskillnad när det bara skiljer 4 cm i längd. Den längre personen är alltså ca 2,3% längre samtidigt som han får väga hela 5% mer (1,023*175,5 blir ca 179,5 cm, 1,05*79,5 blir ca 83,5 kg).

Det innebär att den kortare personen får ha max ca 0,453 kg per cm medan den längre personen får ha max ca 0,465 kg per cm.

Om den längre personen haft samma kg per cm som den kortare personen hade han haft sin maxgräns på 81,3 kg (0,453*179,5=81,3). Detta hade alltså blivit utfallet enligt den metod jag föreslog i min post ovan och då hade det alltså istället skilt 1,8 kg mellan deras maxgränser. Jag föreslog alltså att alla för en viss klass (t.ex. längdklass) inte får överstiga en viss vikt som baseras på personens vikt i relation till dess längd.

Nu kan man diskutera vilken av de två metoderna som är mest rättvis, men jag tycker som sagt att en skillnad på 4 kg är en väldigt stor skillnad när det bara skiljer 4 cm längd. Enligt min metod hade det istället skilt 1,8 kg mellan den kortare och den längre personen.
Den långa personen kommer inte bara var längre utan lite bredare på alla håll och kanter. Vilket kommer innebära tygre skelett och så.
Den långa personen är ju inte bara längre utan har en större ram överlag att fylla. Så att bara basera hur mycket muskler man får fylla sin ram med enbart utifrån hur lång man är ger den långa personen en stor nackdel då den möjliga mängden muskelmassa endast ökar linjärt medan ramen ökar i det närmaste kvadratiskt i storlek.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat