Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-03, 12:11   #11558
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har legat still på 82-83kg länge. Men nu när jag har dragit ned på kalorierna till runt 1800 så rasar vikten rejält! Gör det något om man tappar vikt fort även ett par månader in i en viktnedgång? Tappar typ 800-1000g i veckan just nu och väger 81

Svårt att säga. Inledningsvis så tappar man vatten i en diet, men som jag förstår från tidigare inlägg så är du ganska långt inne på dieten? Rätta mig om jag har fel.

Generellt burkar man säga att om man går ner för snabbt så är risken stor att det är muskler man tappat, men det behöver inte alltid vara så. Däremot om du märker av på gymmet att styrkan blivit sämre, uthålligheten blivit sämre, passen blivit jobbigare så kan det vara musklerna som försvunnit, kroppen inte hunnit återhämta sig.

Men jag ser inget fel i en viktminskning på 0,8-1kg i veckan, det är vad dietisterna skulle kalla en extrem viktminskning. Men viktminskning är högst individuellt.

Jag tycker att så länge du är nöjd och känner att du pallar och får fram de resultaten du vill ha så ska du köra, oavsett vad dietisterna säger eller vad jag eller någon annan säger vad som är ”rätt” eller ”fel”.

Att du legat stilla kan ha varit att du lagt på dig muskler under dieten. (Bara en hypotes)
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat