Visa ett inlägg
Gammal 2020-02-17, 12:03   #23263
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fetade är exakt min upplevelse av loppet, samt vad pulskurvan säger. Stor skillnad mot i New York där jag låg lite under min maxkapacitet och hade en rätt smooth sailing hela vägen (benen blir såklart trötta ändå men det brukar de bli av 3,5 h löpning oavsett tempo).

Kosten är ett sorgebarn för mig då min mage är rätt känslig och helst vill jag bara dricka vatten innan och under lopp... Det är också en anledning till att jag gillar att springa på fastande mage - magen är som lugnast då. Men det funkar ju inte att leva på vatten när man vill maxprestera på marathon. Det är helt klart min svagaste länk att äta rätt inför och under lopp. Att tillföra mer kolhydrater under race är en lärdom jag tar med mig från förra årets Sthlm's mara.

Intervaller kör jag ju rätt mycket och olika typer så förhoppningsvis kan det ge utdelning. Och 2 h på runt 135-140 i puls är ungefär vad mina långpass oftast är idag så förhoppningsvis är jag rätt ute.

Tack för allt bra killvetande
Sportdryck då hur funkar det?
Som jag fattat det så är väl koncentrationen av kolhydrater det som oftast sätter käppar i hjulen för folk. Men det kan man ju styra själv ifall man trycker i sig sportdryck.

Nu är det ju kanske inte praktiskt genomförbart att försöka få sig energin genom enbart sportdryck under en mara. Men jag tänker mig att det kanske går att klura ut hurpass mycket kolhydrater man tål att få sig per liter om man experimenterar lite.

Utöver koncentrationen så tror jag mig ha hört att olika typer av kolhydrater också funkar olika bra för olika personer. Du kanske kan få i sig en större mängd energi ifall kolhydratskompositionen ser lite annorlunda ut.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat