Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-05, 23:13   #7
AF24Fruängen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 15
Sant, jag insåg det själv efter jag skrev det jag skrev. Dvs. att om man vill ha en så rättvis formel som möjligt så måste man också ta hänsyn till t.ex. hur bredhöftad, bredaxlad och hur stort skelettet är i övrigt för en person och inte bara till personens längd.

Men om man nu ska välja en någorlunda simpel formel så tycker jag nog ändå att man kanske kan hitta något rättvisare än den nuvarande. Att det skiljer 4 kg när det skiljer 4 cm tycker jag verkar rätt så mycket. Det är knappt att man ser skillnad på 4 cm, och 4 kg är rätt så mycket vikt. Deras längder skiljer med ca 2,3% medan deras vikt skiljer med ca 5%. En formel som resulterat i en skillnad på ca 3 kg tror jag hade varit mer rättvist.

(Noterade nu för övrigt att jag hade sett fel gällande hur mycket de två personerna i mitt exempel fick väga, de fick båda väga sin längd-100 +6 kg och inte +4 kg. Det ändrar inget i beräkningen dock, dvs. det blir fortfarande att den 4 cm längre personen kommer få väga 4 kg mer och deras längd kommer fortfarande att skilja med ca 2,3% medan deras vikt kommer skilja med ca 5%.)

Senast redigerad av AF24Fruängen den 2016-10-05 klockan 23:17.
AF24Fruängen är inte uppkopplad   Svara med citat