Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-24, 10:39   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Ja, bland annat. Alternativträning är främst för kunna köra större mängd och samtidigt undvika överbelastningsskador. Dels minskar man slitage och dels så stärker man andra typer av muskler som du skriver.
Är inte slitaget ofrånkomligt när man springer längre sträckor? Där kommer kanske ett par riktiga skor in i bilden...

Citat:
Nu vet jag inte vilken träningsnivå du ligger på, men 4-6 km/3-5 ggr veckan blir det cirka 2-2,5 timmar träning i veckan, om du är van att träna mer så är det bättre att köra mer alternativträning istället för mer löpning.
Mer löpning än 3-5 ggr 5 km menar du? Det tror jag nog inte heller är en bra idé. Som det är nu blir det tre-fyra uthållighetsstyrketräningspass a 45-60 minuter och och 30x7 minuter snabb cykling. När knäet blir bra börjar jag med 5 km och ser hur ofta jag kan genomföra det. Om jag inte blir skadad borde det inte vara några problem med 3 ggr, åtminstone.

Citat:
Att du direkt går ut och kör hårda 9 km visar att du dels redan har bra kondition och dels att du gärna vill ha tillbaka knäproblemen.
... eller bara förbannat envis! (men tack! tror jag. löpning är som sagt verkligen inte min starka sida) Hade det inte varit för att jag läste fel på skylten hade det dessutom varit tio km, dvs lika långt som Blodomloppet.

"Det gick ju bra förra gången", liksom ;-)

Att jag vill träna samma sträcka är för att bli bättre på just det avståndet. Jag har fått för mig att man skall träna på det man vill bli bättre på. Men på samma sätt som man får träna olika för snabbhet och korrekthet på musikinstrument får man nog variera sin löpträning också.

Vad säger du om anpassningsaspekten för 5 resp. 10 km (= "målet")?

(och tack igen för ditt engagemang! väldigt värdefullt att få hjälp av någon som springer "på riktigt")
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat