Ämne: Rött kött
Visa ett inlägg
Gammal 2021-01-31, 09:37   #49
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Svårt att veta exakt i detta fallet men definitivt vitamin D, kollagen, koenzym Q10, taurin, karnosin, karnitin och kreatin. Troligtvis nås dessutom inte optimala nivåer av vitamin A då karotenoidintaget oftast inte är högt och då omvandlingen hos en del är ganska låg. Sedan påverkar även antinutrienter såsom fytater nettonäringen.

Är kött och djurfett en speciellt bra källa till D-vitamin ? Ut i solen och ät fet fisk.
Vad ska vi med kollagen till ? Kollagen-peptider är fortfarande nytt och spännande men skulle vi kunna få brist ?
Co-Q10 borde vara så universell att för mig är brist osannolik. Vore självmord av mitokondrierna att själva inte lyckas tillverka det. Samma sak med karnitin. Så grundläggande att en normal kost med 1 - 2 gram / kg kroppsvikt borde fylla behovet av råvara.
Hur är det med kreatin ? Kan vi höja nivåerna i våra muskler genom att äta kött. Jag tror att det mesta hos mörat kött är kreatinin.
Är taurin något problem i en kost med tillräckligt av svavelaminosyrorna ? Vilket är en kost med 1 - 2 gram rotein /kg kroppsvikt. Trodde det bara var kattungar som kunde få brist.
A-vitamin tror jag inte en sekund på. Vi är duktiga på att bilda retinol från beta-karoten i kosten. De som får brist på retinol är oftast personer som inte äter en fullvärdig kost m a p grönsaker, fisk, ägg och inälvor. Egentligen folk som svälter eller får sitt energibehov bara från majs, ris eller vete.

Fast jag spekulerar rätt vilt jag också.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat