Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-16, 09:25   #44
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Problemet är väl att den ökade repsen i chins tröttade ut dig så pass mycket att resten av passet blev skit -> mindre träningsstimuli, vilket tillsammans med den ökade uttröttningen (eftersom du nu körde på fail i alla set) ledde till ännu sämre träning nästa pass -> ännu sämre träningsstimuli och så hamnar du i en negativ feedback loop.

Kanske prova att öka med en reps i sista set för dagen istället och se om det ställer till nästa pass eller ej, om inte så kan man ju prova att öka i de två sista seten för dagen osv osv.

Iom att du testar att öka i det sista setet för dagen så kan du ju inte sas förstöra för resten av träningen den dagen.
Det är sant!
Haken är bara att jag redan totalmaxat sista set, medan jag kände att det fanns lite mer i första set.
Var därför jag ökade i just första, men fick ju betala gruvligt för det som sagt.
Borde lagt till ett par set där istället, även om det tar massa extra tid av passet. Efter nästa vilovecka kanske kroppen är nollställd efter överträningen sista tiden och jag kan göra lite nystart på normala styrkan igen. Spara 1-2 reps i första set, och sedan ha mina nyinlagda extraset i slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det som funkat bäst för mig för att bli bättre på pullups/chins är hög träningsfrekvens. Typ 4-5 pass i veckan med 20-50 pullups per pass.

För att kunna träna såpass ofta måste man hålla sig en bra bit från fail. Så ifall jag klarar 7 reps i ett maxset så kanske träningsseten blir på 2 reps vardera, och så 60s setvila.

Ifall man gör så många set man klarar på detta sätt så får man ihop rätt många reps utan att behöva jättemycket vila innan man kan göra nästa pass. När man grejar 11set (med 60s vila) så kan man öka till 3 reps per träningsset nästa pass.

Ifall man bara lyckas skrapa ihop 3-4 set på det förutbestämda repsantalet så är det bättre att man minskar antalet reps i träningsseten.

Man kan köra sådana pass 2-3 ggr per vecka utan att det sliter alltför mycket, samt ett pass där man kör 3-5sets till fail (på runt 5-15 reps) med lite längre vila.
Det är nog inget jag testat. Köra flera ggr/vecka har jag testat, vilket alltid funkat väldigt dåligt för mig.
Men att köra så extremt försiktiga set, som kompenseras med att man kör en jäkla massa set, har jag nog aldrig provat.
Tack för tips, även om jag ska köra vidare o laborera med min egen variant ett tag till.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat