Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-15, 08:47   #15036
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Haha, välkommen till klubben för tjocka löparwannabes! Men det var ju själva fan vad snabb du ska vara utan att träna! Är det de där rackarns 5x5s i uppförsbacke som håller dig explosiv och kvick eller?

Själv väger jag nog 8-10kg mer än jag borde för att kunna prestera lite halvvettigt i löpning. Tror jag kanske springer milen på runt 45min ifall jag skulle testa att springa fort. Detta trots c:a 40km per vecka, och rätt hyfsad kontinuitet trots alla möjliga små krämpor som behöver tillsyn. Dock inga långvariga sjukdomsbekymmer som du dras med.

Men jag har precis börjat med lite mer snabbhet nu också. Kör lite åttahundringar en gång i veckan i nån slags beskedlig 5k-fart (som väl ska bli snabbare och snabbare framöver hoppas jag).

Nästa vecka tänkte jag testa att springa 5k på en hyfsat plan rundbana. Eftersom jag troligen i vanlig ordning är mer uthållig än snabb så tror jag att jag kan beräkna mitt 10k utifrån detta. Jag tippar att jag inte kommer klara att springa snabbare än 4:20-tempo, vilket också skulle indikera 10k på c:a 45min.

Men det är bäst du håller dig kring 15k/vecka, så du inte blir alltför snabb... Det kan vara skadligt har jag hört...
Haha, tack.. tänkte lämna den klubben senast under vintern 😊

Det som hämmar mig är sällan kondition utan snarare andra faktorer som t ex rörlighet och stabilitet. Jag har bra förutsättningar för syreupptag men har blivit väldigt stel på senare år. Det är mer än 10 min från pers men sånt som gjordes för 100 år sedan är ju preskriberat..

Jag är en sådan som inte lever som jag lär utan är väldigt bekväm och gör bara det som jag tycker är roligt. Alltså inga korta backintervaller . I år har det kanske varit 80% träning som zon1-2, 5% som zon 4 eller högre och resten kring zon-3. Sista månaderna bara zon 1-3. Gillar lugn jogging och det har känts bäst m hälsenebesvär.

45 min är väl grymt i vår ålder med en 10kilos viktplatta på magen! Om du inte kört kvalitet på ett tag kapar du nog några minuter till närmsta tiden 😊
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat