Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-05, 20:26   #3
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
En klarare definition på vad som är "skit" behövs nog.
Om han syftar på mat där det har skett bakterietillväxt så kanske han har en poäng (självklart beroende på vad för slags bakterier och mängd) men det finns nog för lite vetenskap för att kunna bekräfta att det är så.
Du kan googla hygienhypotesen och även googla lite om parasiter och om hur vissa parasiter vi får i oss eventuellt minskar risken för vissa välfärdssjukdomar. Är man för hygienisk med mat (och egentligen utomhusvistelse (protobakterier+bondgård+allergi är också intressanta sökord)) kanske man undgår parasiter (och bakterier) som kanske "är tänkta" att vara i våra kroppar och hjälpa oss med att hålla vårt immunförsvar på en normal nivå.

Att vara för hygienisk vid barnafödande kan också innebära en risk då det förmodligen är meningen att spädbarnet ska få i sig av mammans tarmflora.
Risken är att det annars får en felaktig tarmflora då den stöter på mammans bröstvårta för amning och därmed får i sig hudfloran istället och att denne får en dominans hos spädbarnet.

Nu bör det nämnas att jag mest skrapat lite ang. ämnet och att jag kan väldigt lite om just detta. Men uppfattningen jag fått är att även vetenskapen kring dessa ämnen är väldigt ny och att man kanske inte vågar påstå för mycket om dessa ting ännu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat