Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-02, 14:19   #547
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Ritkigt bra pris för att vara i sverige. Har tidigare köpt i denna prishärad, fast då har det varit från Tyskland.
20 kg (om man köper bara gluten) blir ju lite mycket...
Men de har ju en hel del andra saker också.

Tack för tipset!
Köpte 5 kilo vetegluten av bara bra mat i Göteborg och fick ett ganska dyrt kilopris (115 kr/kilo). Å ena sidan är det ekologiskt och jag vill stötta deras verksamhet. Å andra sidan kan jag tycka att det är lite overkill med priset när jag ändå köper så mycket om de vill fortsätta ha mig som kund. Ska nog testa seitanfoods nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Jag köper vetemjöl special och gör Seitan på det manuella viset. 1 liter mjöl, 4dl vatten, blanda till en deg och låt vila nån timme. Sen tvättar man degen under rinnande vatten i en bunke tills stärkelsen är så gott som borta. Koka en timme i buljong så är den klar. Det är nog lite svårare att få in smakämnen i degen eftersom man tvättar bort det mesta, men tycker det blir ganska bra ändå. Det absolut bästa användningsområdet jag hittar för Seitan är att köra det i köttkvarnen och använda färsen. Blandar man små seitanklumpar med lika mycket blötlagda kikärter och kör i kvarnen så tycker jag det blir bäst konsistens.

Har provat att göra köttbullar och hamburgare på detta, men det håller ihop dåligt. Tar gärna emot tips på bindemedel.
Jag tycker att det bästa och enklaste är att koka glutenklumpen (som är delad i skivor innan uppkok) och sen tärna den för att steka i lite kryddor i stekpanna. Har inget emot den lilla seghet som blir i bitarna. Tvärtom tycker jag det är en trevlig konsistensbrytare i vegetariska grytor och annat.

Har däremot funderat på en sak, som jag antar gäller men söker få det bekräftat:

Veteprotein kompletterar baljväxter om jag förstått det rätt? Då borde alltså vetegluten (seitan) komplettera en linsgryta, utan att man behöver ris/havre/ annat gryn också?

Senast redigerad av Sheikah den 2018-01-02 klockan 14:22.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat