Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-31, 21:08   #43
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Karate idag.

Knäna var värre än vanligt. Ni som följer mig (jag tar för givet att ni är minst 3-4000) vet att jag har knäproblem som yttrar sig såhär:
  • Jag är extremt ovig i insida lår, kan gå ut så det är ca 45° mellan låren åt split-hållet ouppvärmd.
  • Försöker jag stretcha innanlåren så gör det ont i knäna, alltid, oavsett typ av stretch.
  • Ignorerar jag smärtan och stretchar iallafall kan jag bli vigare för stunden, men jag går alltid tillbaka till samma stelhetsnivå en stund efteråt. Och smärtan eskalerar i så fall fort, tills jag vilar igen.

Och detta problem hanterar jag genom att:
  1. Tänka "nej, nu skiter jag i hur ont det gör, nu ska jag bli vig", och stretchar stenhårt iallafall. Då gör knäna alltså snabbt mer och mer ont och jag får sluta efter några dagar, utan att ha blivit vigare. Eller:
  2. Tänker "nu ska jag pröva att stretcha utan att det gör ont överhuvudtaget". Detta resulterar i att jag inte blir vigare, utan bara slösar tid. Eller:
  3. Skiter i att stretcha helt.

De senast veckorna har jag kört något mellanting mellan 1 och 2, stretchat så det gjort halvont, som vanligt med ökad smärta som enda resultat.

Jag har pratat med en sjukgymnast samt en naprapat om detta. De sa typ "jag fattar inte vad det är för fel på dig", "stretcha mer" och "jag tror inte du behöver operera dig". Pengar i havet, med andra ord.

Men nu tror jag att jag ska pröva att prata med en läkare också. Mitt idealscenario är att de gör en sån där titthålsoperation, hittar felet och fixar det, och jag kan promenera därifrån och träna samma kväll. Mitt näst idealigaste scenario är att de opererar mig, jag får linka fram i gips i tre månader (och slipper träna knäböj, woohoo!), sedan rehabba i tre månader, sen vara tillbaka på ruta noll, men nu kapabel att bli vigare i innanlåren. Ska se om jag hinner ringa vårdcentralen i morrn.

När jag ändå är inne på ämnet så har båda axlarna börjat göra ont av allt bänkpressande. Misstänker rotatorkuffsproblem. Men jag tänker ignorera det. Man kan inte vara ansvarsfull med allt.

Och när jag ändå gnäller så bytte vi tillbaka till vår gamla lokal i dag i karaten, som vi inte varit i på länge, och som är trängre så det gör ont i öronen när vi skriker kiai där. Så jag tror jag måste börja använda öronproppar under karaten igen, som jag gjorde förut när vi tränade där. Jag hatar att vara den enda personen i rummet med öronproppar, det känns så pinsamt. Och det scenariot uppstår ofta. Jag har under mina 33 år inte träffat en enda person med så känslig hörsel som jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat