Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-12, 13:31   #20757
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för svar. Ett tröskelpass skulle då alltså i mitt fall kunna vara ett varv i det lite kuperade 5,3K-motionsspåret, det är allt? D.v.s. istället för de där 3x5K så kör jag 1x5K, det blir ju 20-30 min. I 4:30-4:20-tempo, d.v.s. lite snabbare än mitt tänkta LL-tempo.

Ja. Det låter ju som ett typiskt tröskelpass (dock några kl uppvärmning först, och kanske nån km nedjogg också). Så kanske du totalt springer två varv på den banan. Om du tror ditt aktuella tröskeltempo är 4:30 (i just den terrängen) så bör du kanske inte sikta på 4:20, då det inte kommer göra så mycket extra för att förbättra tröskeln. Hellre då att köra varannan vecka med de där fyrhundringarna i snababre tempo.

Jag kan redogöra för hur jag ungefär har tänkt mig en vanlig sommarvecka:

1) Intervaller(typ tusingar) eller tempolöpning
2) Halvlångt lugnt pass/långbacke*
3) LL-specifikt pass
4) Halvlångt pass/långbacke*
5) Långpass

*Dessa är inte skrivna i sten men "utfyllnadspassen" kommer säkerligen antingen att vara backpass eller ganska långa pass(10-20K).

Tanken är helt enkelt att fortsätta träna som jag gör nu men låta ett av kvalitetspassen vara specifikt inriktat på LL. Om nu detta pass blir tempolöpning i motionsspåret så lär jag alltid köra intervaller på måndagar då två tempopass/vecka känns mastigt och enformigt.
Två tempopass per vecka håller jag med om låter rätt mastigt. Jag tycker det funkar med ett pass cruisintervaller och ett tröskelpass samma vecka. Dock har jag aldrig försökt köra ett sådant upplägg "hela sommaren". Det är nog möjligt att göra det om man ser till att mjukstarta och köra i det lugnare spektrat av tröskelträning ett antal veckor för att vänja sig gradvis och på det sättet kanske klara att köra dessto mer tuffa tröskelpass närmare tävling. Tröskelträning är lite bedrägligt i min erfarenhet. Det är lätt hänt att man inte märker att man kör lite för hårt och för mycket. I alla fall har det varit så för mig.

Vad menar du att det Ll-specifika passet ska bestå av i denna planeringen?

Rent spontant ser det ut som att du kanske försöker klämma in lite väl mycket kvalitet per vecka. Men det är ju inte säkert att jag tolkar passen likadant som du menar att de ska vara.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat