Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-12, 13:15   #20756
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Exakt, det känns som att det jag gjorde igår gjordes i ett litet annat syfte än 10x1 km i ~tröskeltempo. Kan man förenkla det så mycket att mina 5x1 km i 3-5K-tempo görs för att förbättra flåset och 10x1K i T-tempo görs för att förbättra benen? Jag vet att det oftast inte går att förenkla så mycket men man älskar ju när det kan förenklas Sen är ju mina 5x1 på ett sätt väldigt likt de där 10x1 så jag förstår att de har många beröringspunkter men det ena kanske snarare har ett fokus och det andra ett annat.

Jag gör ju gärna mina intervaller i lite högre tempo då jag går igång på att springa i sub 4-tempo. Det adderar en extra krydda till passet.
Kör du 5x1k i 3k-tempo med 1:1 arbete:vila så är ju det ett klockrent VO2max-pass

Kör du 6-10x1k i tröskeltempo (eller lite snabbare) med 5:1 arbete:vila så är det i princip Daniels cruise intervaller. De är alltså framförallt tänkta att förbättra tröskeln via aningens snabbare löpning än klassiska 20-30min (alternativt att de istället är aningens enklare och mindre slitsamma än 20-30min ifall man kör i samma tempo).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat