Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-12, 09:53   #20752
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tusingar eller vilken sträcka som helst kan ju springas med olika syften. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad han hette, men någon tjeckisk maratonlöpning som dominerade på säg 50-talet eller nåt, körde 100*400m i marafart

Men det flesta kör de ju i vo2max-syfte. Då kan vi till husguden Daniels som antyder 50 - 100% av löptiden som vila, kortare om du står, längre om du joggar. Farten mellan 3 - 5k tempo. Samt med de tillägg om känsla du klippte in från marathon.

10x1k i 3 - 5k-fart är rätt mastigt pass, undrar om inte Sage kör det i tröskelfart eller milfart. Men man får även ställa det i relation till hur snabb man är samt hur genomtränad du är. En tränad löpare hinner med fler interrvaller på samma tid, och kan absorbera mer tid i en given ansträningsnivå.

4 á 4 minuter = 16 minuter är fullt rimligt om man kör de på den hårdare deleb av spektrat som du gör, sänk farten något och du pallar säkert 5 - 6 vilket är fullt tillräckligt med 20 - 25 minuter totalt i hårt tempo. Personligen kör jag ofta 6, ibland 4 eller 5 om jag är seg eller som mest 8 (men väldigt sällan) om det är tusingar i vo2max, och siktar på en mängd kring 6 km eller 20 minuter om jag kör andra sträckor eller stegar (tempo 3:20 +/- 10s).
Exakt, det känns som att det jag gjorde igår gjordes i ett litet annat syfte än 10x1 km i ~tröskeltempo. Kan man förenkla det så mycket att mina 5x1 km i 3-5K-tempo görs för att förbättra flåset och 10x1K i T-tempo görs för att förbättra benen? Jag vet att det oftast inte går att förenkla så mycket men man älskar ju när det kan förenklas Sen är ju mina 5x1 på ett sätt väldigt likt de där 10x1 så jag förstår att de har många beröringspunkter men det ena kanske snarare har ett fokus och det andra ett annat.

Jag gör ju gärna mina intervaller i lite högre tempo då jag går igång på att springa i sub 4-tempo. Det adderar en extra krydda till passet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat