Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-14, 15:14   #54
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Disclaimer:
1. Jag är fullt medveten om att "högt testo" inte är ett mirakelpiller som löser alla ens problem. Jag är dock trött på mig själv att jag känns som en sojamjölksdrickande ung karl på 29 bast.

2. Jag är oxå medveten om att högt testo är associerat med högre risk för prostatacancer och håravfall. Risk vs benefits som alltid i medicin - även TRT har sina genetiska individuella risker?

Här är några naturliga sätt som jag spekulerar skall öka ens testo:
- Styrketräning (bör man fokusera på få tunga sets regelbundet eller många lätta sets regelbundet? Eller spelar det ingen roll så länge man styrketränar regelbundet?)

- Sömn (på morgonen har man alltid högre testo eller är det egentlige när man vaknar? Har man lägre testo om man vaknar kl.10:00 jämfört med kl.06:00 trots att man sov lika många timmar?).

- Solljus och/eller vitamin-D (denna vet jag inte om det är en myt eller sanning).

- Nofap (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning då det finns bara två kända studier som dock bara varade en vecka och kom från Kina).

- Sex (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

- Högt fettintag (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

Sedan ska det finnas tonvis av "naturliga kosttillskott" men de vill jag helst slippa ta med tanke på potentiella icke-dokumenterade bieffekter.

Vilka "naturliga sätt" känner Du till som kan öka ens testo på det naturliga sättet för att minimera risken för potentiella bieffekter? Visst, solljus kan ge cancer som det mesta här i världen kan.
Tillräcklig sömn och en "normal" dygnsrytm är faktorer som man inte bör underskatta. Jag läser på många ställen att "tung" styrketräning ökar testot men egentligen vet jag inte vilka repsomfång men menar med "tung", har någon annan koll på det?
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat