Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-14, 07:35   #5
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Vad är det för mekanismer egentligen, hörde häromdagen klippet från Strykelabbet där de pratar kreatin och avslog där detta som en myt. Men kanske avsåg att inget dokumenterat finns. Låter ju ganska märkligt ändå eftersom det är något vi får i oss "naturligt" via maten vi ätit sedan begynnelsen
Såg också den videon och reagerade på hur tvärsäkert uttalandet lät.

Här är vad han skrev tidigare i bloggen:

Citat:
Hypotesen till påståendet [verkar] se ut ungefär så här:

1) År 2009 publicerades en studie på 20 rugbyspelare (4), där man gav hälften av deltagarna tillskott av kreatin i tre veckor. Hos gruppen som fick kreatin såg man en ökning av dihydrotestosteron (hädanefter förkortat DHT).

2) Det finns ett samband mellan DHT och manligt ärftligt håravfall, där mer DHT i blodet och/eller hårsäckarna kan leda till större håravfall, åtminstone hos de som har ärftligt anlag för manligt håravfall. (5)

3) Hypotesens slutsats: Kreatin ökar DHT i blodet och accelerar därmed håravfall.
Citat:
Poängen jag vill komma till är alltså att vi i nuläget bara har en enda studie som tittat på effekten av kreatintillskott på DHT, och att den kanske dessutom är lite ”under-powered”. Det, i kombination med vad jag nämnde om punkt 3 i min lilla lista tidigare, att vi inte vet om en kreatininducerad ökning av DHT ens skulle leda till accelererat håravfall, gör att det finns alldeles för lite bevis för att jag ska oroa mig.

Slutsatsen är givetvis att vi inte vet om kreatin ökar risken för håravfall. Det är ingen bieffekt som har rapporterats i någon vetenskaplig artikel i varje fall. Vi kan i alla fall inte säga att kreatin ökar risken för håravfall.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat