Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-06, 08:23   #2201
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
30-40 gram protein var 3:e-4:e timme är "tydligen" rätt optimalt för maximal stimulering av muskelproteinsyntesen enligt rådande King Grub studiepostning, men... Vad hände med "Man kan stimulera proteinsyntesen 2 gånger "direkt efter träning", först omedelbums när passet tagit slut & sedan 30-60(?) min efteråt?

TL;DR: Om man dricker 1 liter lättmjölk direkt efter träningspasset, är det "bäst" att vänta ~45 minuter eller 3-4 timmar tills nästa måltid för muskelbygge? ��

Samt gäller samma sak eller något annat för ett konditionspass, säg 60 minuter cykling istället för 60 minuters bicepscurl?

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Undrar också detta.
Min uppfattning är att om proteinet är snabbupptagligt och magsäcken är relativt tom borde man kunna dra nytta av en extra dos ca 1h efter den första. T ex direkt efter träning vassle sen 1h senare "vanlig mat".

Tar man däremot ägg eller kvarg direkt efter träningen ser jag liten vits att ta ytterligare protein 1h senare då detta fortfarande ligger och skvalpar i magsäcken.

Proteinet i mjölk är till största del kasein (ca 80/20 kasein/vassle) men det är ju fortfarande flytande form så hur snabbt/långsamt det är vet jag inte riktigt.

Efter konditionsträning är proteinintag inte lika viktigt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat