Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-21, 21:52   #27
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Många bra råd i den här tråden.

Jag håller med Jörgen och Mental i grunden: om man inte är tvungen att bevilja tjänstledighet (vilket man är ibland) så väljer man utifrån vad som är mest lämpligt. En anställd man egentligen vill ha kvar beviljar man normalt tjänstledigt och hoppas på att gräset inte ska vara grönare på andra sidan. Problemet är oftast att det tar mer än 6 månader att upptäcka det. Men då vill man ändå ha en bra relation kvar när personen ifråga söker sig tillbaka efter 1 år eller 2.

Sen beror det ju på din relation med din chef och hur kulturen är på din arbetsplats och din bransch. Jag försöker alltid att ha en aktiv dialog med alla anställda. De är inte rädda för att tala med mig om att de funderar på andra jobb. I längden tjänar alla på det - jag får bättre planeringsförutsättningar på lång sikt och ärligt talat bidrar det klimatet snarare till att färre byter jobb, inte fler.

I min värld måste en person jag tänker anställa berätta för sin chef innan jag ger ett erbjudande, för det gör jag knappast utan referens från nuvarande chef. Och då kan man ju lämpligen ta upp frågan om tjänstledighet samtidigt som man ber chefen vara referens.

Sen är det inte helt ovanligt att jag har en överenskommelse om att vänta med den referenstagningen till det är verkligen nära. Men står det mellan två kandidater är man ju klåpig om man inte pratar med deras nuvarande chefer, eller hur?

Förresten - det är väl självklart att en person som kan få tjänstledigt använder den möjligheten och att man kan prata om det med sin nya arbetsgivare. Precis lika självklart som att man som arbetsgivare använder sig av möjligheten till provanställning.

För er som rekommenderar att ljuga för sin arbetsgivare: oärlighet är det värsta man kan få in på en arbetsplats. Ljug inte för chefen. Då är det kört, i min värld i alla fall.

Senast redigerad av Sarco den 2019-05-21 klockan 21:55.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat