Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-30, 22:05   #11
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg

Min första fundering gäller mina köksskåp. Det är ett par ikeaskåp i någon form av lackat (eller något) trä. Jag är i alla fall inte nöjd med färgen, och funderar på hur jag ska lösa det.

1. Måla om dem själv. Hur i så fall?
1b. Slipa och behandla träet med någon färgad bets kanske?
2. Köpa nya.
3. Lämna in för omlackering.
Alla alternativen är funkis, beror lite på vad du är ute efter för resultat i förhållande till hur mycket ork du vill lägga på det och vad det får kosta osv.

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Tänkte att om man lämnar in dem får man ju precis den färgen man vill ha (vilket kanske kan bli dyrt om man ska köpa nytt). Sen antar jag att de sprutlackerar dem, och då slipper man ju drag, rinn och allt annat skit man kan ha problem med om man målar själv med roller/pensel.
Om du målar själv kan du också få precis den färg du vill ha, en färghandlare låter dig välja färg ur en NCS-karta och blandar sedan till färgen.
Det blir inte dyrare, eller jo förresten det blir ju dyrare än om du köper en färdigkomponerad färg från billighetsmärket på MAXI. Men vill du ha en lättbearbetad färg bör du köpa en av bra kvalitet från ex nordsjö, flügger, jotun etc.

Rinn slipper du om du tar loss luckan och lägger den ned, drag kan man slippa med en kombination av rätt pensel, bra färg (oljebaserad, inte budget-sådan) och rätta känslan på handen! Krävs kanske lite övning men visst går det, det är faktiskt rätt lätt när man fått in snitsen
Men vill du ha absolut släta luckor är det inlämning som gäller.


Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Ha, det tänkte jag inte ens på (titta vilken bra tråd! )
När jag tänkte spraylackera så fick jag en bild i huvudet av massa specialarfärger, och en sprutlackeringsmaskin stor som en halv fotbollsplan och som drivs av en massa dieselagregat. Men det går kanske lika bra med en vanlig sprayburk?
Då tar du helt enkelt samma burk med lackfärg som du annars skulle penslat på luckorna, och späder ut lite. Sprutmanicker finns att köpa både billigt och dyrt, de billigare sprutar i regel ojämnt och ger då ett dåligt resultat, så om det endast är dina luckor som ska målas om och du aldrig mer tänker spruta igen så blir det nog billigare att lämna in dem.

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Jag hade en för något år sedan. Min blev vågig. Ska du ha den så bör du ha något att spänna upp den i. Bildkvalitén var helt ok när jag hade svart sammetslist runt.
Var det vattenbaserad färg tro?
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat