Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-04, 20:46   #3
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Emaljen blir ju lite mjuk i direkt anslutning till att man ätit syrliga grejer (käkat frukt eller druckit läsk). Det kan ju då möjligen innebära att emaljen kan slitas ifall man borstar tänderna direkt efter detta, medans emaljen fortfarande är försvagad. Jag är dock inte helt säker på hur stor påverkan på emaljen syran egentligen har. Dvs det kanske bara är en myt att emaljen faktiskt slits ner ifall man borstar direkt efter apelsinätning.

Men förmodligen är det väl en bra idé att gurgla runt lite bikarbonat eller bakpulver för att neutralisera syran så snabbt som möjligt, och sedan vänta ett tag tills dess emaljen hårdnat igen. Jag vet inte hur lång tid detta kan ta, men ifall man väntar en halvtimme så borde det vara lugnt tycker jag. Dessutom kommer ju inte Karius och Baktus ha hunnit borra hål i tänderna på den tiden, så man behöver nog inte vara orolig för den saken.
Men läsk, Med eller utan socker är "surt" eller? Och man bör inte borsta direkt efter man druckit t ex pepsi max? Likadant för alla light läsker?

Som jag förstått det av läsning + tandläkare så är det rätt viktigt att inte borsta tänderna efter något surt, Neutralisera PHt isådanfall/skölj munnen med vatten eller vänta någon timme.

Går det återställa emaljen eller "växer" den aldrig tillbaka
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat