Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-24, 13:13   #31046
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Om man startar helt lodrät i början och gradvis minskar vinkeln mellan rygg och golv, som du förespråkar, kommer två saker att hända:

1. tyngpunkten förskjuts framåt, vilket skapar en hävstång i botten av lyftet som inte är där i toppen, med påföljden att det blir svajigt då hävstången måste kompenseras för under lyftet genom att flytta runt kroppen. att flytta runt kroppen när ett lyft utförs, förutom de delar som faktiskt utför arbete, är dåligt.
2. den ökade hävstången i botten av lyftet gör att de flesta (alla?) jag har sett får en ännu mer framtålutad rygg (mindre vinkel) i slutet, än om de hade haft den vinkeln till att börja med.

I slutändan kommer det inte att spela någon roll om jag är maximalt framåtlutad, givet min rörlighet, i toppen av mitt lyft, eller i botten av mitt lyft.

Tycker du att ryggen bör ändra vinkel (från 180 grader till ca 135) under lyftets gång, istället för att vara fixerad i samma vinkel hela tiden? Varför, i så fall?

Det enda sättet att böja med lodrät rygg är att stå på tå, d v s ha på sig ett par klackskor, eller att ha gummifotleder. Eftersom de flesta inte har det måste de utföra en knäböj genom att luta sig framåt och/eller stå bredare. Om du inte lutar dig framåt tappar du balansen i bottenläget, och trillar bakåt. Dina streckgubbar har en fotledsrörlighet som de flesta definitivt inte har, ihop med att den bara visar startpositionen. Det säger vädligt lite om knäböj.
Hur ser varje streckgubbes slutposition ut? Det är mer intressant.
Jag tänker att just de här streckgubbarna visade ett och samma lyft fast i fem olika steg och att högergubben är slutläget för många. Och det beskriver precis det du skriver här ovan; röven sticker bak för mycket och för snabbt samtidigt som man INTE går framåt med knäna över foten (se hur knät sett från sidan i det närmaste går bakåt/står still). Hade man kunnat ta ut en del av flexionsmönstret i knäleden hade man kunnat spara på ryggen. Jag tänker också att vinkeln mellan ryggen och golvet inte är det intressanta utan vinklarna i förhållande till kroppens andra leder.
Nåväl. Vi tar det IRL.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2018-03-24 klockan 13:15.
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat