Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-04, 21:15   #232
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du har glömt det faktum att resten av kroppen under resten av dagen går på kolhydrater; lägg till 100 gram bara för hjärnan. Säkert 100-200 gram extra till resten av kroppen.
Nopes, jag tog med 150g/dygn för hjärnan. Sedan mumsar resten av organen gladeligen fett, särskilt om du inte tränar på hög intensitet 24/7. Men för säkerhets skull kan vi lägga på ~100g för att göra dig nöjd.

Det ger fortfarande ett överskott på 100-150g och mina fickor är fulla. Var skall jag göra av allt socker?

Citat:
Gissa! Det har med blodfetter att göra.
Ah! Det är ett intressant ämne.

Mängden LDL sjunker av kolhydrater, på bekostnad av det faktum att de LDL-partiklar du har istället till största del består av den lättoxiderade varianten. Du vet, den där som spontant orsakar inflammationer i blodkärlen där kolesterol hoppar in för att laga för att sedan i ärret samla på sig fleromättade fetter, kalcium och annat bröte som flyter i blodet. Om inte det vore nog sjunker även nivåerna av HDL.

Mättat fett, däremot, höjer nivåerna av den bra, fluffiga varianten, som inte oxiderar lika enkelt som den ovanstående varianten. Dessutom höjs halten av det andra returkolesterolet, HDL, vilket ju anses vara en bra sak.

Och just ja, triglycerider (VLDL, den riktigt elaka varianten av LDL) ökar av kolhydrater, minskar av mättat fett.

Något som även visats i flertalet studier på lågkolhydratkost (och inte bluffstudien som kom ut i veckan) där man har observerat att blodfettprofilen förbättrats.

Fleromättade fetter sänker kolesterolnivåerna överlag eftersom kolesterolet i blodet måste in och stabilisera cellerna som får massa fleromättat fett att bygga med, så det är ett dåligt alternativ. Om inte annat för att ett skevt intag av omega n-6 högre risk för blodproppar. Det enklaste sättet att orsaka det är att fokusera på vegetabiliska oljor och margarin.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat