Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-28, 23:27   #9
frett
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 13
Lockzi: Tack för dina förslag.

Angående det där med datoriet. har varit "datornörd" under ett antal år men det är inte mitt problem så längre. Har ju även rört en del på mig men verkligen inte tillräckligt och min kost har väl lätt sagt varit katastrofal på flera vis. Inhandla 1kg godis lite spontant när man var sugen var ju inget omöjligt.

Det är ju just steget att börja på gymmet också. Har velat börja en längre tid men det är just den där sista pushen som behövs också. Då man inte har mycket kunskap alls mer än det man har läst till sig känns ju lite pinsamt men antar att flera har det så givetvis.

Så blir nog att hitta något gym häromkring snart och börja lite lätt. Vill ju givetvis behålla mina muskler men har haft panik över min kropp. Även om den enligt många inte var så farlig och jag inte såg direkt tjock ut med kläder på men givetvis jag hade mage. Och en större del av den är försvunnen (känns toppen förövrigt!! ).

Du har rätt att jag är ny på det med styrke träning och försöker läsa till mig hur jag ska utföra övningar osv så jag inte ser ut som vilket fån som helst på gymmet även om jag är ett

Har ju inte varit helt oaktiverad de senare åren heller men då har det varit kortare promenader med hunden och så inte alls tillräckligt och totalt fel kost

"Om då inte detta skulle stämma så tycker jag att du skall börja i vart fall för att bevara de musklerna du redan har, ett vanligt synsätt som kommer upp lite här och där är att styrketräna under deff för att bevara muskelmassa skulle bara vara aktuellt för de som har tränat till sig muskler i flera år, detta är då helt logiskt felaktigt."

Jo det där har jag förstått och läst ett antal gånger förhoppningsvis



Har tänkt att göra ett inköp av en ny köksvåg (digital) nu i början av veckan och öka kcal intaget och även försöka öka motionen och göra mer övningar. Och även kolla runt på gym inne i Norrköping för att se om man kan hitta något bra alternativ til en fattig student


Har ju lite svårt att räkna ut hur mycket man gör av med då. När jag räknar ut mitt BMR med en räknare så är det ju det här med vilken faktor man ingår i. Jag skulle då gissa att jag för tillfället ingår i "1.55 Moderately Active Moderate exercise or sports 3,071 2,919
3-5 days a week " och det skulle innebära att mitt bmr 3071 och rmr 2919.

Om inte jag har förstått det helt galet vad som gäller bmr/rmr så är det så mycket kalorier som min kropp förbränner /dag och i det här fallet om min faktor på aktivitet är 1.55. Och så har jag förstått att det inte är allt för exakt mått men man har något att utgå ifrån.


Nu när jag införskaffar mig nya vågen tänkte jag öka upp till omkring 1200-1500kcal och se hur det fungerar. Sedan när jag nått "mina" tidigare mål alltså att få bort en del av mitt fett så jag kan känna mig mer nöjd med min kropp så lägger jag ju givetvis om kosten och försöker hålla en bra balans tillsammans med träningen. Så att jag inte fortsätter att gå ner ner ner och inte upp upp upp.


Tar åt mig all information och tips jag får och tackar för hjälpen hittills.
frett är inte uppkopplad   Svara med citat