Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-22, 23:23   #56
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av PatekPhillipe Visa inlägg
Vill ej göra en ny tråd så bumpar denna.

Har en kollega på jobbet som är bro-science expert och ska alltid yttra sig gällande min mat och mina energidrycker. Man ska träna si och så för att träffa en viss del av muskeln etc, ja ni förstår vad jag menar, alla har haft en sån kollega.

Jag dricker typ en monster och ibland en nocco per dag, då jag inte dricker kaffe. Då är han på mig direkt och säger att jag kommer få cancer för aspartam är livsfarligt och inte nog med det så kommer jag tappa tänderna för att det fräter. Idag tröttnade jag lite och frågade varför han tror att man skulle få cancer av aspartam, frågade även om han läst det på Aftonbladet. Då svarar han att han har löst studier. Efter det uttalandet sades det inget mer från mitt håll men han fortsatte "äter hellre rent socker än att stoppa i mig det där nervgiftet". Hur fan ska man bete sig runt en sån person? Ska man vara tyst och inte säga något eller ska man sitta och tävla om flest studier som stödjer ens åsikt?
Skrev ett långt inlägg och lyckades stänga fliken.. Blir kortade inlägg nu.

Jag har varit med om exakt liknande situation med mina kollegor som tycker jag dricker mycket cola zero, ca 1 - 2 burkar på jobbet. "Det är ju cancerframkallande, varför dricker du skiten?" sen frågar man bara var har du hört det? Oftast blir de tysta och har inget argument. sedan informerar jag om aspartam och att det är det sötningsmedel som har genomgått mest forskning och det bryts ner till fenylalanin och asparginsyra och att det inte finns några studier som påvisar ökad risk för cancer. En man på 75 kg kan enligt acceptabelt dagligt intag dricka ca 4.5 liter coca cola zero per dag. Det har dock funnits en studie som sagt att det ökar hjärntumörer men den har blivit ratad av european food safety authority. När man visar att man är påläst så vill ingen ta strid med en för de har oftast noll koll men är inte vana att behöver visa upp argument. Så nu informerar jag folk på jobbet titt som tätt, oftast när någon annan dricker någon lightprodukt och säger hur är det egentligen med lightprodukter?
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat