Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-02, 16:26   #5
Grov
Registered User
 
Grovs avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Sundsvall
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Absolut. Det är inte alls bra att vricka foten då ledband och ligament dras ut och de återfår inte sin normala längd. Som tur var har man muskler som kan kompensera men det är ofta därför gymnaster får problem när dom är äldre då de inte har lika mycket muskler som stabiliserar upp deras gamla skador.
Alltså om man vrickat foten en gång är det lätt att det händer igen. Precis som med luxationer av axlar och knän. Nu vet jag inte om det är det som är problemet, har du stukat foten många gånger tidigare?
Om du nu har gjort det så...
Då bör du så snart som möjligt sätta en på en elastisk binda. Bindans tryck minskar blödningen och svullnaden inne i muskeln respektive leden så att skadan läker snabbare.
Under de första 15 minuterna ska den elastiska bindan vara hårt lindad (lite sent för det tyvärr) sedan lindas den lösare och får sitta på i några dygn.
Tänk på att akut smärta är en varningssignal. Undvik alla rörelser som ökar smärtan. I övrigt är det inte farligt att röra sig. Vid muskelsträckning är det t o m bra att röra sig. Belasta dock den skadade muskeln försiktigt i början.
Då du vrickat foten ska du gå på foten snarast med en elastisk binda som stöd. Kryckor ska användas endast i nödfall.
För ett skadat ledband tar det ca 6 veckor att återfå full stabilitet. Under denna tid kan du träna med den skadade leden tejpad.
För att du ska få tillbaka full funktion i foten måste du träna upp styrka, balans och rörlighet i det skadade benet.
Gör gärna dagliga tåhävningar och balansövningar t ex med balansbräda.

Men som sagt, om det inte känns bättre efter helgen tycker jag du ska kontakta en läkare
Tackar för ditt utförliga svar, jag tror jag skall ta och leta fram nån linda här någonstans. Men känner att det blir att ringa läkaren utifallatt på måndag.
__________________
No Pain No Gain
Grov är inte uppkopplad   Svara med citat