Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-08, 08:59   #2219
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Öste åt mig för mycket på lunchen idag. Av princip slänger jag sällan mat så pressade allt trots att jag var mätt redan när dryga hälften var ätit.
Trots att jag var proppmätt tog jag ändå en småbrödskaka till kaffet för kändes som det behövdes på allt salt.

Min fråga är om det här med lite sött på maten kan vara till fördel annat än mentalt. Alltså känns som jag vill ha lite sött för matsmältningen, men är det bara hjärnan som spelar ett spratt så det egentligen bara är negativt eller finns det nån verklig fördel för kroppen?
Jag minns att jag läste något om det där för länge sedan. Hjärnan är programmerad på något sätt så att om du ätit väldigt mycket sött så kan du fortfarande äta och bli sugen på salt och tvärtom trots att du egentligen är proppmätt. Om jag inte minns fel brukar proffsätarna som äter väldigt många varmkorvar eller liknande utnyttja det.

Det känns också som en bidragande orsak till vårt problem med fetma i västvärlden. Du äter inte bara fet snabbmat utan även sockerläsk och sedan kan du ändå trycka i dig smågodis på kvällen trots att du redan konsumerat mängder med kalorier. Om du istället tryckt i dig en stor flottig pizza och det enda du haft att välja på senare var att äta lite mer av samma flottiga pizza så hade nog de flesta inte varit så sugna.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat