Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-20, 19:13   #15
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Kul tråd!

Standardsvaret är ju att inte ha pengarna på banken, räknar man med inflationen så blir det - oavsett.

Är man inte så intresserad och inte vill lägga så mycket tid är rådet att välja billiga index och aktiefonder, lägga in iallafall en lite dyrare fond är inte fel, gärna en bred fond, 6-7 fonder sammanlagt är att föredra så att man sprider riskerna och inte lägger alla ägg i samma korg.

Räcker med att se över fonderna 1-2 gånger per år och balansera om portföljen.

Själv sprider jag ut det på ca 40% Sverige, 40% Globalt, 10% Europa och 10% räntefonder.

Nästa steg är roligare! Aktier!

Det är inte svårare eller mer riskabelt än fonder imo, men kräver mer tid, hur mycket tid man vill lägga ner är ju upp till var och en, jag lägger nog 1-2h/dag på mina aktier, vissa dagar betydligt mer, trejdar lite men satsar mest på utdelningsaktier vilket jag tycker är det man bör satsa på först om man inte vill lägga för mycket tid på aktier.

Man satsar helt enkelt i aktier med bra historik och bra utdelning, svårare än så är det inte, då är värdet på aktien inte det man främst har koll på då den inte är intressant i det långa loppet så länge företaget fortsätter dela ut.

Det finns många "Dividend Kings" man kan välja på, bolag som höjt sina utdelningar i över 50 års tid, själv handlar jag mestadels amerikanska aktier varav många har utdelning varje månad.

Nästa steg är så kallade raketer, aktier man köper billigt och säljer dyrt, många drömmer om att göra den stora affären och tjäna 500k i ett svep till exempel, jag personligen har en lista jag bockar av där målet är att istället göra 500 affärer där varje affär är minst 1k, mycket lättare, samma peng i slutändan.

Var och en sätter sin egen gräns och risk, men det är helt klart värt det enligt mig, det finns aldrig några garantier för något dock, ingen kan förutspå börsen imorgon.

Alla är rädda för kraschen som kommer, krascher har alltid kommit, det mesta återhämtar sig övertid, när kraschen kommer, det är då jag handlar som mest.

Mitt mål är att sluta arbeta helt innan jag fyller 50 och enbart leva på mina utdelningar, jag följer många bloggar men kan rekommendera en som heter mrfreeat33, han tog mitt mål en aning tidigare, men så började han tidigare än mig.

Det är kul att se sina pengar växa, så länge man har psyke nog att se sina tillgångar halveras på en dag så är det bara att köra
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat