Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-23, 02:06   #63
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Tisdag v30/2013
Visningar: 8782


I lördags bryggde Askil öl och utförde då en trippeldecoction, vilket är rätt avancerat och knappt används längre. Det går ut på att man tar den tjockaste tredjedelen av mäsken och kokar den i 5-10 minuter, därefter för man den tillbaka till huvudmäsken, detta gör man tvågånger. Första gången när man går från syrarasten 35grader, till proteinrasten 55grader, andra gången, när man går från proteinrasten till sockerrasten 65-73 grader. Trippeldecoction, heter det eftersom man avslutar sockerrasten med att ta ut den 40% tunnaste delen och koka upp. Därefter för man tillbaka även denna del och skall då hamna på ca 76 grader.

Trippeldecoction gör man för att få ett högre utbyte på malten, d.v.s. % extract av totala mängden malt. Dessvärre fick jag exact samma utbyte, som med vanlig mäskkokning, så det var inte mycket idé med att söla ner hela spisen och utöka koktiden från 6 till 8h. Vad som däremot var lite märkligt var att det högsta jäsningen kom upp i, var 4500 blupp/h högsta jag fått på de två föregående bryggningarna var ca 2300 blupp/h. Nu tänker man sig väl att det skulle jäsa ut snabbare, men det var samma tid till utjäsning 2 1/2 dygn. Möjlig förklaring på detta är att visserligen öka inte utbytet, men andelen utjäsbart socker av extractet kan ha ökat. Det skulle jag kunna säga helt säkert redan nu, men eftersom all vört gick åt till att fylla de flaskor, jag decinificerat, så blev det inte möjligt att ta ett FG, d.v.s. final gravity, vilket är densitet efter jäsning. Men det skall jag göra när jag avsmakar ölet, kanske redan på fredag.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat