Ämne: Mönstring
Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-26, 12:36   #39
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att det ger bra resultat på VO2max och benstyrka låter ju logiskt. Men är det verkligen så effektivt att köra på detta sätt om man vill åt tröskelträning?

Det blir ju bara 16min totalt, och så tar det ju en minut att komma upp i puls rejält också, så kanske 12min effektiv träning.

Jag kan inget om cykling, men så skulle jag resonerat om det var löpning det handlade om i alla fall. Fast tröskeltempo och VO2max-tempo kanske ligger närmare varandra i cykling än de gör i löpning (där det ju är 10-15min kontra 60-90min ungefär)?

I löpning snackar man ju om 20-30min i kontinuerligt tempo (som man skulle kunna hålla i 60min om det var tävling). Eller intervaller i ungefär samma tempo, fast då med kort vila och totalt mer än de där 20-30 minuterna.

Att det ger effekt på tröskeln är inget jag betvivlar, jag tycker bara det verkar som att det kanske finns effektivare varianter (med lite lägre intensitet).
Du har rätt. Är det "bara" tröskeln man vill åt är tex 2*20 eller 4*8 troligen ännu effektivare åtminstone för otränade cyklister.
Det skiljer också en del i "tänket" pga. att man är mycket mer beroende av arbetande muskler i cykel kontra löp.
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat