Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-18, 17:06   #31041
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om man kör en goodmorning squat (eller bara generellt är väldigt framåtböjd) kommer förhållandet mellan rumpan bak och kroppen ner vara förskjuten mer åt rumpan bak än kroppen ner. Och det är så du faktiskt initierar dina knäböj.
Korrekt. Jag är framåtlutad i början av lyftet.

Min grundtanke oavsett lyft är att kroppen inte skall röra sig mer än nödvändigt, och då framförallt att vinklar inte skall ändras genom lyftet som inte har med de huvudsakliga lederna som arbetar. Det för att öka balansen och minska energisvinn.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tar man ut mycket eller all bakåtföring av i ett tidigt stadie av ett lyft har du inte så mycket tillgodo i slutet. Om man tänker sig att man istället portionerar ut bakåtföringen under lyftet på vägen ner kommer du att träffa din sweet spot i bottenläget.
Det är helt omvänt mot min erfarenhet.

Två fall:
A: lodrät start, minskar gradvis vinkeln V (mellan rygg och golv) under tiden stången rör sig nedåt, tills jag når botten och minimala rygg-golvvinkeln V1min.
B: jag börjar med minimala rygg-golvvinkeln V2min, rör mig nedåt, där jag i botten bibehåller V2min.

Jag menar att V1min == V2min, och generellt att (på grund av hävstången som kommer mer plötsligt) V1min kommer att vara mindre än V2min (dvs större fällning).

Du håller inte med om det?

Om man startar helt lodrät i början och gradvis minskar vinkeln mellan rygg och golv, som du förespråkar, kommer två saker att hända:

1. tyngpunkten förskjuts framåt, vilket skapar en hävstång i botten av lyftet som inte är där i toppen, med påföljden att det blir svajigt då hävstången måste kompenseras för under lyftet genom att flytta runt kroppen. att flytta runt kroppen när ett lyft utförs, förutom de delar som faktiskt utför arbete, är dåligt.
2. den ökade hävstången i botten av lyftet gör att de flesta (alla?) jag har sett får en ännu mer framtålutad rygg (mindre vinkel) i slutet, än om de hade haft den vinkeln till att börja med.

I slutändan kommer det inte att spela någon roll om jag är maximalt framåtlutad, givet min rörlighet, i toppen av mitt lyft, eller i botten av mitt lyft.

Tycker du att ryggen bör ändra vinkel (från 180 grader till ca 135) under lyftets gång, istället för att vara fixerad i samma vinkel hela tiden? Varför, i så fall?

Det enda sättet att böja med lodrät rygg är att stå på tå, d v s ha på sig ett par klackskor, eller att ha gummifotleder. Eftersom de flesta inte har det måste de utföra en knäböj genom att luta sig framåt och/eller stå bredare. Om du inte lutar dig framåt tappar du balansen i bottenläget, och trillar bakåt. Dina streckgubbar har en fotledsrörlighet som de flesta definitivt inte har, ihop med att den bara visar startpositionen. Det säger vädligt lite om knäböj. Hur ser varje streckgubbes slutposition ut? Det är mer intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Som du ser på bilden nedan är vinkeln mellan överkropp och lårben mer än 45 grader på de röda bilderna, i ditt fall tror jag att det beror på att du initierar rörelsen med rumpan och därför tar ut max av den rörelsen först. "Nedgången" bör tas ut i knäna lika mycket eller mer än i röven bak, vilket jag tror är det ceejay också säger.
Ja, jag skulle troligtvis behöva någon mm upphöjning i klacken för att kunna utföra knäböjen optimalt. I praktiken ett par vanliga tennisskor.

Att rörelsen bör tas ut lika mycket i knäna som i rumpan beror på syfte. Om du gör en knäböj som är knädominant och t ex vill träna framsida lår specifikt och/eller tränar tyngdlyftning bör du ha klackskor på dig för att kunna vara så lodrät som möjligt i rörelsen. Då vill du tvärtom ta ut den mest i knäled, och inte alls mycket i rygg/rumpa.

Att ha en vinkel på 45 grader mellan överkropp och lårben beror för övrigt på fler saker än vad man gör med rumpan, specifikt längden på dina lårben och var du placerar din stång. I mina texter ovan har jag diskuterat vinkel överkropp mot golv genom rörelsen, eftersom vinkeln mellan överkropp och lårben ändrar sig genom hela lyftet.

Jag vill till och med säga att streckgubben längst till vänster aldrig kommer att kunna genomföra en fulldjup knäböj, för den kommer att trilla baklänges halvvägs ned, eftersom rörligheten i fotleden redan har tagits ut maximalt. Återigen, med förutsättningen att rygg-golvvinkeln inte skall variera mellan lyftet, för att det under lyftet inte skall skapas en ny hävstång genom att tyngden förskjuts framåt.

Jag ser inte relevansen av streckgubbarna och vinkeln mellan överkopp och lårben. Kan du förklara en annan aspekt av illustrationen som du försöker få fram?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2018-03-18 klockan 17:13.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat