Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-15, 19:59   #31036
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det är en god synpunkt! Att jag går ned snabbt är för stretchreflexen men har inte tänkt så mycket på hur hastigheten påverkar. Tror inte att jag faktiskt hade orkat annars.
Som du säger orkar jag inte helt att hålla emot i vändningen. Sedan är det inte särskilt snabbt jämfört med andra lyftare, samtidigt som det bevisligen är lite för snabbt för mig.

Har du någon fundering om vad som kan hjälpa mig med det? Jag tror att det har något med stabilitet i överkroppen att göra, men jag har inte tänkt mer på det än så. Kommer att tänks själv, men det vore intressant att höra dina tankar!
Jag tänker att hastigheten egentligen inte är något problem med eftersom det accelererar neråt blir det ju onödig kraft som måste ta vägen någonstans. Jämför med t.ex en bänkpress där man generellt kan sänka stången snabbt men i det närmaste hydrauliskt, och man saktar ner vikten precis ovanför bröstet (men kanske sänker snabbt i toppen). Man kommer ju åt stretchreflexen ändå!

EDIT: Angående rumpan i starten så är det kanske för att du aktivt pressar bak rumpan och inleder lyftet med det? Jag har nu börjat instruera folk att man ska tänka sig att rumpan ska gå i 45 graders vinkel bakåt under lyftet, dvs att man aktivt pressar bak med rumpan men inte fullt från början. Detta samtidigt som man låter knäna gå utåt/framåt i jämförelse.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2018-03-15 klockan 20:04.
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat