Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-27, 09:21   #74
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Har nyligen flyttat med sambon. Hon har lån på halva lägenheten och äger hela lägenheten. Hur mycket av räntan på amorteringen är det rimligt att jag betalar?

Om jag ägt halva lägenheten, hade hon inte behövt ta ett lån och således inte haft räntan. Om hon flyttat själv däremot, hade hon ju fortfarande haft lånet? (Tror att hon dessutom köpt en dyrare lägenhet då.) Kan tilläggas att jag inte varit drivande i flytten, snarare bromskloss av p.g.a. min ekonomiska situation.

Så, hur stor del av räntan på lånet är det rimligt att jag betalar?

Och ja, det är ju en sådan sak som jag borde rett ut innan flytten.
Jag och min sambo hade en identisk situation som ni (jag ägde lägenheten och hade lån på halva köpesumman). Min sambo betalade halva räntan, vilket var ca 400 kr/månad eftersom lägenheten inte kostade så mkt i inköp och räntan som bekant varit svinlåg. Jag amorterade ingenting på lånet men hade jag gjort det så hade han absolut inte betalt något av den summan. Att han betalade halva räntan tyckte vi var rimligt eftersom räntan ändå är en kostnad för att kunna bo i just den lägenheten. Det är möjligt att vi hade resonerat annorlunda om bostaden varit väldigt dyr och räntekostnaden därmed betydligt högre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat