Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-01, 16:20   #3
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Utförande: Se bänkpressen men med följande skillnader: Bänkens ryggstöd skall vara uppåtlutad i normalt c:a 30-35°. (Högre lutning kan hos vissa ge för mycket effekt på axlarnas framsida istället för bröstmusklerna. Dock kan träningsvana individer föredra en något högre lutning med god behållning). Fattningen skall vara smalare jmf med vanlig bänkpress. Anledningen till detta är att bröstmusklerna skall sträckas ut effektivare. Stången skall dessutom placeras betydligt högre upp på brösten än plan bänkpress. Lämpligast omedelbart under nyckelbenet (Os clavicula). Armbågarna skall självfallet vara parallella med stången. Denna övning kan naturligtvis även tränas i en smithmaskin, men då erhålls inte samma koordinationseffekter som med fri stång."
Har du video-/bildexempel på hur man bör hålla armbågarna? Jag har länge kört precis som du säger (som jag försöker i alla övningar jag sett dig ge instr. i. Än så länge skadefri efter >10 års styrketräning, tack Arne ) men någonstans på vägen har jag låtit armbågarna gå tillbaka till hur de är vid en mer konventionell bänkpress.

Man bör alltså sikta på att få dem helt parallella?

Skall filma senare om jag fuskklämmer in lite sned bänkpress idag.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat