Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-21, 13:15   #50369
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Vad är mma? Jag har aldrig kollat på det men kan inte undvika att höra om det eftersom jag följer rogan, jocko, tim kennedy etc som snackar om det. Tycker det är intressant hur rogan framställer "begynnelsen" med att ingen visste vilken kampsport var bäst, sen kom ufc och gracie krossade alla med bjj.

Så, här är en match från ufc. Gracie tar ner den andra snubben på marken rätt fort, andra snubben ligger på rygg med gracie ovanpå. That's it. Jag har kollat 2min in i takedown och det händer INGET, så jag tänker inte kolla längre. Vad är målet? Vill gracie hålla snubben nere tills klockan ringer, eller vadå? Andra snubben ser ut att va fakd så gracie kan nog hålla honom där np. Är det verkligen kul att kolla på?

Frågan är alltså, vad går matcherna ut på?



Edit: länkknas? https://youtu.be/cXDT44zT8JY

Edit2: trodde den här låg i allmänt. Aja...
Jag tycker det är kul att kolla på, kanske speciellt de första UFC tävlingarna. När ingen hade koll på vad som var effektivt på riktigt. Ken Shamrock var en framstående fighter men blir ändå kontrollerad av en typ 20 kg lättare Gracie. DET var revolutionerande inom kampsportsvärlden.
Gracies mål är förstås att få in ett grepp eller en strypning som får motståndaren att ge upp, något som inte är lätt mot en motståndare som Shamrock, trots överlägsen teknik.
Ska man ta MMA på allvar måste man vara beredd på att det blir en hel del liggandes och kramandes på marken. Med lite grundläggande grappling-kunskap får man en bättre bild av vad som pågår.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat